Skip to main content

Porsche Mobil 1 Supercup

Wat maakt de Porsche Supercup zo fascinerend? Ten eerste is het natuurlijk de exclusieve omgeving van de Champions League van de autosport. Maar ook het feit dat alles draait om coureurscapaciteiten, maakt deze Supercup het toppunt van autosport.

De Grand Prix-circuits waarop de Porsche 911 GT3 Cup-auto's hun rondes rijden voorafgaand aan de F1®-raceauto's, behoren tot de beroemdste ter wereld: Rascasse, Parabolica, Eau Rouge, Stowe zijn allemaal namen van enkele van de best- bekende bochten die de harten van motorsportliefhebbers sneller doen kloppen.

Als topcoureurs van de allerbeste internationale klantenteams van Porsche één-make-up het tegen elkaar opnemen in identieke Porsche-raceauto's, is de opwinding voelbaar. De deelnemers aan het kampioenschap hebben hun uitzonderlijke talent al bewezen in andere raceseries, zoals de nationale Porsche Carrera Cups. Als zodanig begint de anticipatie te groeien voor een Supercup-seizoen boordevol actie waarin 8 races worden gehouden op 8 verschillende racecircuits in heel Europa met een deelnemersveld van maximaal 32 starters.

De Porsche Mobil 1 Supercup stelt hoge eisen en verwachtingen voor alle betrokkenen. Wie op dit podium slaagt, heeft de juiste tools om door te stromen naar een veelbelovende carrière in de internationale topmotorsport, als coureur of als team.

 
Gelijke kansen en rechtvaardigheid als uitgangspunten.
 

U kunt topprestaties verwachten in de cockpit in alle drie de rijdersclassificaties en in de teamclassificatie van de Porsche Mobil 1 Supercup. Professionals, Rookies en ProAms strijden tegen elkaar in identieke auto's - dus alle teams en coureurs hebben dezelfde kansen. Om eerlijke en transparante concurrentie te garanderen, wordt de serie uitgevoerd volgens de richtlijnen van de FIA ​​en de Deutscher Motor Sport Bund eV (DMSB). Verder staat het onder toezicht van onafhankelijke sportfunctionarissen.

Een overwinning of nederlaag in de Porsche Mobil 1 Supercup wordt niet bepaald door het budget van een raceteam, maar door voertuigbeheersing, baankennis, moed en vastberadenheid van de coureurs. Met dezelfde technische vereisten zijn ook de prestaties van ingenieurs en strategen op de pitwall-stands van cruciaal belang: degenen die de beste setup ontwikkelen binnen het kader dat is gedefinieerd door de organisator van de serie, creëren de voorwaarden voor eersteklas prestaties. Dit is een eenmanscuprace bij uitstek.

 

Carrière springplank voor jong talent.

Of het nu gaat om oud tegen jong of eerstejaars tegen veteraan - alle coureurs verlangen evenveel naar succes. Maar het zijn vooral de opkomende coureurs die ernaar streven om naam te maken. De Porsche Mobil 1 Supercup is hiervoor het perfecte platform. Rookie Max van Splunteren liet ons zien hoe het er anno 2020 aan toe gaat: door het winnen van het Rookie Classification wist hij een plaats op de grid veilig te stellen tijdens de wereldberoemde 24 Hours of Le Mans .

Earl Bamber had de serie een bijzonder gedenkwaardige stijging te danken: de Nieuw-Zeelander reed zijn eerste volledige Supercup-seizoen in 2014, pakte de algemene overwinning en promoveerde prompt naar de Porsche-fabrieksrijdersploeg. Daar kwalificeerde hij zich voor het LMP-programma in de Porsche 919 Hybrid en won slechts een paar maanden later de endurance-klassieker op Le Mans - een verhalenboekcarrière.

 

Volledige fabrieksondersteuning gegarandeerd.

De Porsche Mobil 1 Supercup wordt volledig georganiseerd door de Porsche AG. Het ervaren Porsche Motorsport-team en hun partners zorgen het hele seizoen voor professionele ondersteuning van de deelnemers. Alle aspecten van deelname komen aan bod - van technische ondersteuning en service voor reserveonderdelen tot coaching voor beginnende coureurs.

Porsche organiseert ook zijn eigen gastvrijheid in de Porsche Mobil 1 Supercup Paddock op het circuit, waar de deelnemers aan de serie exclusief worden bediend. Een internationale fanbase wordt bereikt met intensieve, wereldwijde communicatie en public relations via alle relevante kanalen. Media-aandacht stelt alle deelnemers in staat om in de schijnwerpers te staan, wat de waarde voor zowel series als teamsponsors vergroot.

Consistente regelgeving voor transparantie en berekenbaarheid.

De Porsche Mobil 1 Supercup is een kampioenschap met een overall- en ProAm-classificatie, evenals een team- en rookieclassificatie. De reglementen van de serie worden voor elk seizoen gepubliceerd door de Porsche AG in samenwerking met de DMSB. Het definieert de sportieve en technische principes, classificaties en regels van de Porsche Mobil 1 Supercup.

De toewijzing van punten en prijzengeld is ook uitdrukkelijk in het reglement vastgelegd: Porsche kent per seizoen ongeveer € 700.000 aan prijzengeld toe. En het zijn niet alleen de winnende coureurs en teams in het algemeen klassement die zich kunnen verheugen op een extra bonus bovenop de champagnedouches. Ook de Rookie en ProAm Classificaties worden aantrekkelijk gecompenseerd. Als kroon op het werk ontvangt de Porsche Mobil 1 Supercup Overall Champion een waardevolle niet-geldelijke prijs.

De naleving van de reglementen wordt bij elk evenement gecontroleerd door onafhankelijke technische inspecteurs en andere sportfunctionarissen. Dit zorgt ervoor dat alle coureurs en teams strijden op een gelijk speelveld, zowel technisch als sportief.